Sonja Marmeladova / studentica: Vlatka Vidaković

  • kći Semena Zaharoviča Marmeladova, bivšeg činovnika i alkoholičara
  • prostitucijom zarađuje novac da bi prehranila obitelj
  • „niskog rasta, djevojka od svojih osamnaest godina, mršava, izvanredno lijepih plavih očiju“
  • brine se za djecu svoje maćehe Katerine Ivanovne nakon njene smrti
  • utjehu pronalazi u kršćanstvu, vjeri i čitanju Biblije
  • naiskvarenost i dobrota zadržani tijekom cijelog romana

SONJA I RASKOL’NIKOV

Unatoč teškom životu, Sonja uspijeva zadržati duhovnu čistoću i dobrotu. Već pri prvom susretu Raskol’nikov se zaljubljuje u Sonju, osjećajući posebnu energiju u njenoj prisutnosti. Od prvog susreta do posljednje stranice romana vidljiv je značajan utjecaj lika Sonje na lik Raskol’nikova.
Raskol’nikov, opterećen velikim teretom grijeha, odlučuje priznati Sonji da je počinio ubojstvo. Ona mu, i sama bivajući grešnicom, pruža veliku podršku, ne ostavlja ga u najtežim trenucima i pokušava mu pokazati ispravan put. Oba lika snažno su povezana simbolom grijeha, koji u njima izaziva posebne osjećaje i jaku emocionalnu vezu.
Sonjina vjera i dobrota utječu na ličnost i postupke Raskol’nikova, koji se iz osobe koja ne vjeruje i smatra Boga nečim dalekim postepeno pretvara u duhovno snažnog junaka, koji na kraju shvaća smisao vjerovanja i u tome, kao i sama Sonja, pronalazi utjehu. Sam kraj romana uvjetovan je upravo snažnim vjerovanjem oba junaka. Raskol’nikov i Sonja su u Sibiru, ona mu dolazi čitati Bibliju i obećaje da će ga čekati.

SIMBOLIKA SONJE

Sonja = Marija Bogorodica

  • nosi u sebi karakteristike kršćanskog moralizma, na način na koji ga je nosila Isusova majka
  • opis odjeće koju nosi Sonja (бурнус) à odgovara odjeći kakvu je nosila Marija (мафорий); haljina koju je nosila Marija tipična je vrsta haljine kakvu su nosile udane palestinske žene. Spominje se kako je Sonja nosila burnus i preko njega zelenu maramu à zelena boja kao simbol ovozemaljskog života, simbol koji je izravno povezan s Marijom. Bogorodica je predstavnik i zaštitnik čovjeka i svega zemaljskog pred Bogom ßà Sonja kao Raskol’nikovljev predstavnik pred Bogom
  • izraz lica – spominje se omršavjelo, izblijedjelo, pomalo bolesno lice Sonje, dok istovremeno pruža ruku Raskol’nikovu à izravna veza s izrazom lica Marije Bogorodice dok gleda muku svoga sina i pruža mu ruku u pomoć (ispružena ruka istovremeno se javlja simbolom molitve)
  • Marija Bogorodica kao uzor i primjer kršćanskom narodu; Marija kao temelj kršćanske vjere à Sonja Marmeladova kao uzor i primjer Raskol’nikovu; Sonja kao temelj vjere Raskol’nikova

Sonja = Marija Magdalena

  • za razliku od usporedbe Sonje s Bogorodicom, ova se usporedba očitije pronalazi i razumijeva
  • bludan život à obje su prostitutke, pripadaju niskom sloju društva
  • vjera u Boga à unatoč tome što su obje prostitutke, obje su duboko produhovljene i Bogu odane žene, koje pronalaze utjehu od svoga grijeha u vjeri
  • kraj à na koncu svega, Marija Magdalena postaje odana Isusu i zauzima ravnopravan položaj uz Isusove apostole; dolazi prva Isusu na grob; izlazi iz života grijeha; do danas se smatra jednom od najvažnijih ženskih svetaca Katoličke crkve – Sonja na kraju ostaje odana Raskol’nikovu i obećaje mu da ga neće napustiti; napušta griješan život; postaje najbliža osoba Raskol’nikovu i jedan od ključnih likova romana Zločin i kazna

Simbolika imena

  • ime Sonja (Sofija) često je zastupljeno ime u djelima Fedora Mihajloviča Dostoevskog
  • sve Sonje u djelima Dostoevskog nose svoj križ, a istovremeno vjeruju u pobjedu dobrog
  • ime Sofija (gr. Σοφία) dolazi iz grčke riječi “sophos” što znači “mudrost”, pa bi značenje imena bilo „ona koja je mudra“,   „osoba koja je pronicljiva“, „mudrica“ à mudrost Sonje nalazimo u njenoj poniznosti (смиренномудрие)
  • Sonja unajmljuje stan kod obitelji prezimena Kapernaum (Капернаум) à veza s evanđeoskim gradom Kafarnaumom, u kojem je Isus provodio mnogo vremena